Huśtanie jako narzędzie do regulacji emocji u małych dzieci

Emocje małych dzieci mogą być intensywne i zmienne, co często bywa wyzwaniem zarówno
dla nich samych, jak i dla ich opiekunów. Jednym z prostych, ale skutecznych sposobów na
wspieranie regulacji emocji u maluchów jest huśtanie. To klasyczne, znane wszystkim zajęcie
niesie ze sobą więcej korzyści niż tylko radość i zabawę, a do tego można je z powodzeniem
praktykować w domowym zaciszu decydując się na zamontowanie huśtawki w pokoju
dziecka czy ogólnodostępnej przestrzeni domowej.

Nasz wybór to huśtawka – leżaczek od Smart Memories. Huśtawka leżaczek – velvet wielbłądzi beż | sklep Smart Memories)

Dlaczego?
Mając w domu 4-latkę oraz miesięcznego niemowlaka zdecydowaliśmy, że to będzie najlepszy wybór, gdyż jedno i drugie dziecko będzie mogło z niej korzystać. I nie pomyliliśmy się – to był strzał w dziesiątkę. 4-letnia córka spędza na hustawce mnóstwo
czasu, odpoczywa, czyta książki, huśta się, a ostatnio nawet na niej zasnęła.

Natomiast młodsza córka jest przez nas bujana i bardzo odciąża to nasze kręgosłupy, gdyż córka bardzo się na niej wycisza i chętnie zasypia. Z racji tego, że huśtawkę można wyregulować, można
dostosować położenia leżaczka tak aby był bezpieczny dla kręgosłupa małego dziecka (dziecko jest w pozycji leżącej).


Jakie korzyści płyną z huśtania dla rozwoju emocjonalnego dziecka?
Stymulacja układu przedsionkowego huśtanie aktywuje układ przedsionkowy w mózgu, który jest odpowiedzialny za równowagę i
koordynację ruchową. Z psychologicznego punktu widzenia, regularne huśtanie może poprawić zdolności sensoryczne dziecka, co z kolei wpływa na jego zdolność do koncentracji i uczenia się. Dzieci, które lepiej radzą sobie z bodźcami sensorycznymi, często łatwiej
regulują swoje emocje, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie w codziennych sytuacjach.


Redukcja stresu i lęku.

Rytmiczne, kojące ruchy huśtania mają silne działanie uspokajające. Psychologowie zwracają uwagę, że te ruchy mogą pomagać dzieciom w obniżeniu poziomu kortyzolu, hormonu stresu, co ma bezpośredni wpływ na redukcję lęku i napięcia. W sytuacjach, gdy dziecko jest niespokojne lub zestresowane, huśtanie może działać jako naturalny sposób na uspokojenie i poczucie bezpieczeństwa.


Poprawa nastroju.

Huśtanie wyzwala endorfiny, znane jako hormony szczęścia. Aktywność fizyczna, taka jak huśtanie, może znacząco poprawić nastrój dziecka. Dzięki temu dzieci czują się szczęśliwsze
i bardziej zadowolone, co jest szczególnie ważne w okresach intensywnych zmian emocjonalnych.

Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa
Huśtanie, zwłaszcza gdy dziecko jest trzymane przez opiekuna, wzmacnia więź emocjonalną między dzieckiem a dorosłym. Bliski kontakt fizyczny i wspólne spędzanie czasu na huśtawce
może zwiększyć poczucie bezpieczeństwa u dziecka. Silne poczucie bezpieczeństwa jest fundamentem dla zdrowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.

Huśtanie jest prostym, ale bardzo efektywnym narzędziem wspierającym regulację emocji u małych dzieci. Poprzez stymulację układu przedsionkowego, redukcję stresu, poprawę
nastroju i zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, huśtanie może znacząco przyczynić się do zdrowego rozwoju emocjonalnego maluchów. Włączenie huśtania do codziennych aktywności dzieci może nie tylko wspierać ich rozwój fizyczny, ale także emocjonalny, co jest niezwykle ważne dla ich ogólnego dobrostanu. Huśtanie nie jest tylko zabawą ale także narzędziem terapeutycznym, które z powodzeniem możemy wykorzystywać w domu.

Autor:

Angelika Rudszewska

Pedagog, psycholog, Autorka bloga https://arudszewska.pl/ , mama dwójki brzdąców

Wykształcenie

  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieFilologia polska ze specjalnością nauczycielska (studia licencjackie)
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztyniePedagogika – wczesna edukacja, uzyskany tytuł mgr
  • Wyższa Szkoła Biznesu – National Louis UniversityPsychologia, specjalność: psychologia kliniczna i osobowości, studia jednolite magisterskie (w trakcie; rok ukończenia 2025)

Polecane produkty

System dotykowy

Dotyk to jeden z tych zmysłów, który ma szczególne znaczenie w nieprzerwanym procesie przyczyniającym się do percepcji innego rodzaju wrażeń.